Dodržiavate pitný režim?

Aj keď sa viacerí snažia pitný režim udržať pod kontrolou, nie vždy sa nám to podarí. Príjem tekutín predstavuje jednu z najdôležitejších činností, ktorú môžeme pre náš organizmus spraviť. Nie je však tekutina ako tekutina. Niektoré tekutiny sú pre ľudský organizmus prospešné, niektoré, aj keď sa vyskytujú v tekutom stave, rozhodne medzi odporúčané tekutiny zaradiť nemôžme. Medzi tekutiny, ktoré podporujú pitný režim a majú blahodárne účinky na náš organizmus zaraďujeme vodu, stolové vody, pramenité vody a nesladené čaje. Do pitného režimu sa nezaraďujú sladené nápoje, káva, polievky a alkohol. Ich konzumácia nie je zakázaná, avšak mali by sme si vo vlastnom záujme ustriehnuť, aby sme spolu s ich konzumáciou vypili dostatočné množstvo vody.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt drinkingDodržiavať pitný režim je obzvlášť dôležité pri chudnutí. V tomto prípade býva organizmus často krát dehydrovaný. Pitný režim pomáha organizmu udržiavať jeho optimálny chod a má tiež podstatný vplyv na trávenie. Ak nepijeme také množstvo tekutín, aké si naše telo žiada, nastáva problém s trávením. Naše telo si nedokáže poradiť s vyprázdňovaním a na rad prichádza nepríjemná zápcha. Odporúčaný denný príjem tekutín je v rozmedzí 2 až 3 litrov. Rozhodne by sme nemali prekročiť hranicu 5 litrov tekutín denne. Toto množstvo je však u každého individuálne. Každý má inú telesnú hmotnosť, nachádza sa v inom prostredí či vykonáva iný typ telesnej aktivity. Ako pomôcka však môže slúžiť jedno odporúčanie – dospelý človek by mal v zásade vypiť denne 20-40 ml tekutín na kilogram svojej hmotnosti denne.

Akým spôsobom si dokážeme udržať pitný režim pod kontrolou a predísť tak dehydratácii organizmu? Dôležité je vždy myslieť na to, že počas noci naše telo neprijalo žiadne tekutiny. Počas noci sa v obličkách nahromadí pomerne veľké množstvo koncentrovaného moču, ktoré bezprostredne po zobudení zväčša stratíme po navštívení toalety. Preto sa odporúča ihneď po zobudení vypiť pol litra vody, minimálne však jeden pohár. Začať pitný režim ihneď po zobudení má podstatný vplyv na správne fungovanie našich orgánov. Vodu do organizmu by sme mali dopĺňať pomedzi každé jedlo, ktoré počas dňa skonzumujeme – neodporúča sa však jedlo zapíjať vodou. Najvhodnejšie je vypiť pohár vody pred konzumáciou jedla, ak sme však aj naďalej smädní, po jedle sa odporúča vypiť maximálne 2 dcl vody. Počas noci ľudský organizmus veľa vypotí a vydýcha, preto by sme mali vypiť menší objem tekutín ešte pred spaním. Nie však veľké množstvo, pretože budeme namiesto spánku zbytočne navštevovať toaletu.

Pitný režim je pre človeka naozaj veľmi dôležitý. Aj keď si na vodu často krát spomenieme až keď je neskoro, dopĺňať tekutiny by sme mali preventívne počas celého dňa. Pitný režim netreba podceňovať – má významný vplyv na zdravie človeka a správne fungovanie organizmu.